Máte rádi Björk? Tak tohle raději nečtěte…

20150716_220445Tak jasně, že když už jdu na Colours of Ostrava, chci vidět hlavní hvězdu Björk. A chápu, že je to umělkyně extravagantní, star první velikosti, má netradiční alternativní a hodnotnou hudbu a vůbec… Ale – nerozumím tomu. Prostě se neumím povznést, otevřít jejím tónům svou duši atd…  A pokud je Björk Vaší oblíbenou umělkyní, klidně mě trollte…

coulours2Ta bílá paní vzadu na fotce je Björk. Tedy… asi. Bílá střapatá maska na obličeji přesnou identifikaci islandské divy poněkud ztěžuje.

Projev zpěvačky na koncertu působivě umocňovala umělecká videa, evidentně podněcují fantazii. Někdy nesprávným směrem. Hned u jedné z prvních projekcí se pánové v naší skupince na sebe podívali a svorně pravili: „Co vidíš?“ načež se začali strašně chechtat. Při bližším ohledání se ukázalo, že jim všem chvějící se narůžovělá svalovina (zřejmě tepající srdce) připomíná úplně jinou intimní sliznici ženského těla (to víte – první signální), zatímco já to považovala za záběry kolonoskopického vyšetření.

colours3Když jsme konečně ponechali naše vizuální asociace stranou, zkoušeli jsme se poctivě oddat alternativním tónům Björk, která slibovala nevšední vizuální efekty. Za chvíli skutečně vypustila trochu barvy (asi horká islandská láva), ale na rozdíl od sépie nechtěla zdrhnout. Po třetí písni mě kamarádi začali s podivným výrazem naléhavě žádat o prášek na hlavu s tím, že si sice mysleli, že nikdy nebudou na uklidnění nic potřebovat, ale že právě teď prostě změnili svůj názor a že už tuší, jak hrozné mohou být deprese. Nic jsem jim nedala (sama mám málo) a šli jsme kousek dál, kde jsem jim naordinovala pivo. Ach, jsme tak velice, převelice přízemní…

Fenomén Björk jsem lépe pochopila až dnes, když jsem si prohlédla fotografie a videa známých, kteří se právě vrátili z dovolené na Islandu. Půl roku světlo, půl tma. Šedočerná lávová pole. Sychravo. Lišejník. Minimum stromů. Rybí tuk.

Škoda jen, že nemám žádný tvůrčí potenciál. Okamžitě bych se odstěhovala na Island. Jsem si totiž téměř jistá, že tam by mi v krátkosti z toho všeho mohlo úžasně umělecky hrábnout…

.

Příspěvek byl publikován v rubrice LEHCE KULTURNĚ se štítky , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

11 reakcí na Máte rádi Björk? Tak tohle raději nečtěte…

  1. jolana88 napsal:

    Půl roku tma – zase nevidis spoustu lidi, co ti nechybi🙂 Jsi stastny clovek-mne hrabne i tady, nemusim na Island…. Bjòrk nechapu, nerozumim, vyhybam se

  2. Jana napsal:

    Jsem teda asi taky umělecký barbar:-), chápu, že to byla hlavní hvězda, ale já bych na ní nešla, radši bych šla taky na pivo.

  3. To je ten tenista Björk Borg? A on teď zpívá?

  4. vonrammstein napsal:

    Těžké deprese, nadlimitní počet sebevražd a nelegální alkoholismus. To je Island. I když jsem před třemi týdny chlastal s báječným Islanďanem. Ale to neznamená, že si v mezičase nestihl uříznout hlavu. Moc hezky zpíval. Islandsky a basem.

  5. katka napsal:

    Popravdě jí taky moc nechápu. Vždy jsem si říkala, že asi alkohol nebo drogy, Taky nejsem moc umělecky založená😀.

Napsat komentář

