Úchylačka přes koně aneb Už nechci vidět vlající vlasy…

poe_edgar_allanV neděli večer dávali na ČT2 Podivuhodné příběhy, v nichž tři povídky Edgara Allana Poea (jehož mám velmi ráda) zfilmovali tři slavní režiséři – Federico Fellini, Louis Mall a Roger Vadim. Těšila jsem se na  dílo mistra hororu i hvězdné obsazení (Brigitte Bardotová, Alain Delon, Jane Fondová).

No řeknu vám… hrubě mi to nesedlo. Asi jsem neměla tu správnou náladu, možná jsem nepochopila experimentující 60. léta. Nebo prostě nejsem  umělecky založená…

.

.

M506943-f3cb7Povídka první: Komtesa z Metzengersteinů na motivy Ohnivého koně. Hlavní hvězda: Jane Fondová. I naprosto tupý divák s minimální vnímavostí musí už po třech minutách pochopit, že režisér Roger Vadim  v té době Fondovou bláznivě miluje. Jane v povídce střídá desítky působivých (většinou krutě sexy) kostýmů a množství složitých účesů. Děj je prostinký, pro mě naprosto zbavený očekávaného napětí a silně mi připomínající tu nejčervenější knihovnu.

metz13Zhýralá, krásná a nechutně bohatá komtesa, která terorizuje celé okolí, ukrutně miluje svého bratrance. Ten ji ale nechce. Má totiž prozíravě raději koně. Zhrzenou aristokratku to natolik vytočí, že poručí podpálit jeho sídlo. Ukáže se, že to kapku nedomyslela… V plamenech totiž zahyne její potenciální milý, když se snaží osvobodit koně. Ve stejné době se na jejím dvoře objeví vraník, kterého nikdo nemůže zkrotit. Ach ano, pochopitelně – až na komtesu. A pak jí dočista hrábne…

.

metz21Povolá nějakého starého muže, aby utkal gobelín, na němž je vyobrazen démonický černý kůň s divokým rudým pohledem (tady jsem si zřejmě nepatrně zdřímla, takže mi unikla souvislost, ale o to nejde…) Poté se Jane Fondová neustále omotává kolem koně, něco mu vypráví, kluše na něm a vlají jí vlasy. Je léto. Stařec tká obraz, už jsou vidět kopytníkova lýtka. Jane kluše na podzim, vlasy vlají. Obraz už má kolena. Jane (vlasy, vlasy, vlasy…) se projíždí u moře (v lese, pustinou, listím atd.), obrazový kůň má celé nohy (břicho, krk a hlavu.)

.

metz24Následuje bouřka. Komtesa mátožně vyráží do stáje a sedá v průhledné bílé říze s obrovskými rozparky na vraníka. Vyjíždí do přírody s pravděpodobně téměř holým pozadím, což se mi sice zdá nepraktické, nicméně jí je už zřejmě všechno jedno. Pak spatří požár a s nepříčetným pohledem (dlooouuuhééé záběry skrz plameny na eroticky pootevřená ústa, zastřené oči a vlající vlasy) vjíždí do ohně, aby zvolila stejnou smrt jako její platonický milenec. No teda – TOTO! Ufff…

.

31ac1c1e7ed12bd0377a82b2e9e5a9f0A dost! Vypnula jsem televizi. Možná, že další dvě povídky by se mi líbily víc. Nevím. Po koni a vlajících vlasech už jsem nechtěla vidět fakt nic. Ani Alaina Delona.

Ostatně – Brigitte Bardotová prý o něm kdysi prohlásila něco jako: „Adam Deloin? Ano, je krásný. Jistě. Ale to je komoda ve stylu Ludvíka XVI. taky…“

TAK, TAK…

.

.

.

.

Fota: rotatingcorpse.com, pinterest.com
Příspěvek byl publikován v rubrice LEHCE KULTURNĚ se štítky , , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

13 reakcí na Úchylačka přes koně aneb Už nechci vidět vlající vlasy…

  1. Sedmi napsal:

    smraja pano, to je beckovejsi nez dnesni becka 😀 😀

  2. zarox21 napsal:

    Skvělé! Vypnula jsem to už v první polovině první povídky, zbytek jsem si pro jistotu nahrála, co kdybych někdy dostala chuť sledovat mladého Delona, Fondovou nebo BB…?

  3. eM napsal:

    Ty vádo, no já vím, proč tu telku nezapínám, často nechápu experimenty v kinematografii v tomto století – i když to jsou spíš jen covery všeho co už bylo – natož toto – francouzi jsou úchylní asi ne? Prej komoda Ludvíka, ta Bardotka zas není tak úplně blbá blondýna :-D, co se týče Alíka musím s ní souhlasit…a jakže se to vlastně jmenovalo? !-D

  4. Desperádo napsal:

    Rovněž mám velmi rád Edgara Allana Poea a právě z toho důvodu se na filmové verze jeho povídek nedívám. Stačila mi kdysi Jáma a kyvadlo. Poe buďto zfilmovat nejde, nebo se o to pokoušejí samí….

  5. Ten Delon byl ale úúúplně nádhernej, lidi! A dokonce tam měli chlapečka, který vypadal jako dílě-Delon. Vypla jsem zvuk a koukala jsem, jak vyplácel nádhernou Bardotku bičem na prdel, no pěkné to bylo. TA poslední povídka byla o …..bylaaaaa……kurňa, o čem to bylo??? Ale dkoukali jsme až do konce! JJ, umění mi si nenecháme ujít.

  6. dobrotka napsal:

    Sakra, to jsem přišla o fajn program. 🙂 Na dvojce se nějak rozjíždějí. Teď jsem už tři týdny mimo domov a televizi na chatě zapínám jen když se chci přesvědčit, jestli bude opravdu, ale opravdu zase pršet celý den (samozřejmě že nebude, dnes se o půl šesté večer vyjasnilo!). Ale mám nahranou italskou! verzi Rebeccy od Daphne du Murier. Taky z dvojky, tak snad tam nebudou vlát ani vlasy, ani prdelky. Už se těším. Jestli to bude podobná zhůvěřilost, tak jsem nahraná, zítra s sebou vezu půl auta špinavého prádla a fakt nevím, u čeho bych to mohla žehlit. Nový Hercule už není a Pitaval z malého města mě fakt nevytrhne. Ach jo, ty letní programy jsou rok od roku horší. Nemáš nějaký tip?

    • dobrotka napsal:

      Tak Rebeka fakt ne!!! Terst jako anglické pobřeží fungoval stejně jako ryzí Italové předstírající britskou rezervovanost. Co nedokonal sám film, to „vylepšil“ český dabing. Never more!

Zanechat Odpověď

