Janáček, Chačaturjan a skoro Šavlový tanec…

untitledPokud o skladateli Leoši Janáčkovi víte jen to, že je to „ten s tou Liškou“ a občas ve společnosti znalecky prohodíte univerzální frázi „no, když on je ten Janáček takový… hodně těžký,“ ani nečtěte dál. Před týdnem jsem totiž navštívila zahajovací koncert hudebního festivalu Janáčkův máj v Ostravě. A příští týden se chystám na koncerty další. Doufám, že to bude opět pikantní a nezapomenutelný zážitek…

Předkrm byl klasický – Janáčkova Sinfonietta, prvním chodem se pak stal Beethovenův Koncert pro klavír a orchestr č. 3 c moll op. 37. NÁDHERA! Rozechvěle jsem očekávala hlavní chod…

liska-bystrouska-2Kulturní zážitek mi po přestávce poněkud zkalili dva handicapovaní chlapci, kteří seděli vedle mě, přičemž jeden radostně a VELMI hlasitě oznamoval druhému, že si stihl o přestávce na záchodě pozvracet celé kalhoty i sako, což ostatně ani nemusel demonstrovat verbálně. V tomto kontextu mě celkem pobavilo, že následující kousek bude patřit Chačaturjanovi, jehož nejznámější skladbou je Šavlový tanec…

imagesCA08MJGIA pak to začalo! Symfonie Poema se na mě začala postupně a nezadržitelně valit z jeviště  jako obrovská řeka. Jako horda živelných zpocených válečníků, jako stádo divoké zvěře. Obrovský a magický příliv energie mě vtlačil hluboko do sedačky a já nemohla pochopit, že hudba může stále ještě nabírat na síle a gradovat a propadala jsem se a propadala…  Potlesk stál skutečně za to!

Už se těším na další koncert, kdy si míním – mimo jiné – plně vychutnat Ravelovo Bolero. Upřímně doufám, že nenarazím na sousedy, kteří provedou něco, co mi bude asociovat jinou Ravelovu skladu Vodotrysk…

Foto 1: www.hukvaldy.estranky.cz
Foto 2: festivalguide.cz
Foto 3: wall.com
Příspěvek byl publikován v rubrice LEHCE KULTURNĚ se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

12 reakcí na Janáček, Chačaturjan a skoro Šavlový tanec…

  1. oldwomen napsal:

    Bez fráze. Na Janáčka je nutné mít naposloucháno. Pak je nádherný a srozumitelný. Odskočit si z diskošky na Jenůfu prostě nejde. Tedy, jde. Ale pak – Janáček je takový těžký….
    Gratuluji k zážitku.

  2. Lucifrid napsal:

    Jezisi kriste, tys mi zas dala :D. A ten vodotrysk uz me totalne dodelal :D.

  3. Romana napsal:

    Někde jsem četla, že existuje moderní česká opera jménem Nagano. Tak jako matně tuším, že bys tam mohla dostat mezi oči, buď hokejkou, nebo atomovkou… Každopádně z klasiky doporučuju vystříhat se děl: Tvrdé palice (Dvořák), Starý ženich (Bendl – mysli na dceru), Satanela (Vrchlický/Rozkošný – mysli na bydliště) a Švédové v Praze (Škroup – mysli na slevové kartičky na alkohol v pražských hospodách). Jinak přeji hezké kulturní léto, bez monoklů a přemrštěných účtů za čistírnu.

  4. mfrohlichova napsal:

    Janáčka mám naposlouchaného méně, ale Chačaturjan a Ravel, to jsou specialitky, které můžu kdykoliv – jo kulturní zážitky nám bohužel dokážou spoluposluchači pěkně „opepřit“ – jsme kulturní národ…. ale sama jsem naposledy měla taky, troufám si říct, duchovní zážitek z hudby a to „jen“ ze zpěvu (hezkého) sólisty za doprovodu klavíru – nechápala jsem nic…..:-D..teda jo, chápala..

  5. dobrotka napsal:

    Zahajovací koncert jsem vynechala poprvé po pěti letech a je mi to hrozně líto. Sinffonieta mě vždycky totálně dostane, hlavně ty bubny. Ale naznala jsem, že řady v Gongu jsou moc dlouhé a zvedat je pokaždé, když mimino kopne do močáku, není to nejlepší pro kulturní zážitek. Ale jak to poslouchám, tak jsem klidně mohla jít, Zvracím zásadně v soukromí a tajím to i před vlastním mužem, jak mi onehdy vyčetl. Prý to ode mě není hezké. Tak uvažuji, že po příští akci tímto tématem zahájím konverzaci u večeře, abych mu udělala radost.

Zanechat Odpověď

