Trabanťácká vzpomínka aneb Dej mi cucnout oleje…

GDR_Retro_-_Trabant_601Nevím, jestli jste někdy jeli trabantem. Pokud ne, o hodně jste přišli. Moji rodiče toto vozidlo koupili, když mi bylo zhruba pět let a táta automobil bez nadsázky miloval. Veškeré vtipy o plastu a trsátkách hrdě přecházel mlčením s pohrdavým pohledem, i když mu přitom nebezpečně pulzovala žíla na krku. Bílý Trabant 601 Limousine nás mnoho let spolehlivě vozil, a pokud jsme na cestách potkali jiného trabanta, zdravili se řidiči blikáním a troubením.

Jezdili jsme v něm nejen na krátké trati, ale i na dovolené. Plastový miláček nás přepravil do Maďarska, Polska, Německa, Bulharska i Rumunska. Pokud jel rychlostí nad 70 kilometrů v hodině, řval jako raněné zvíře. Dodnes si vybavím řazení na palubní desce, tvrdost sedadel i nepružnost bezpečnostních pásů.

god_save_2Ráda vzpomínám zejména na cestu do Rumunska. Vlastnila jsem tehdy magnetofon Grundig a celou cestu si pouštěla dokola kazetu mé oblíbené Boney M. Magneťák řval, auto řvalo a má matka byla lehce hysterická a později řvala také, přičemž já vůbec nechápala proč…

I cesta z porodnice (když jsem si – mnohem později – vezla domů voňavé miminko) byla v trabantu velkou libůstkou. Tehdy jsem si díky rozjitřeným hormonům naplno uvědomila, jak je auto hlučné, a díky čerstvým stehům jsem pocítila naprostou absenci jakéhokoli pérování.

Dnes už se náš bílý trabant vesele prohání nejmíň stovkou v trabanťáckém nebi, nahlas troubí a bliká na ostatní kolegy a naprosto nezřízeně do sebe leje benzín a olej (vždy k tomu měl sklony), který je tam všude a zadarmo. A uvnitř radostně poskakuje magnetofon Grundig a na plné pecky řve: „By the rivers of Babylon, there we sat down…“

Foto 1: www.blacksign.de
Foto 2: cogra.pl
Příspěvek byl publikován v rubrice JEN TAK se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

21 reakcí na Trabanťácká vzpomínka aneb Dej mi cucnout oleje…

  1. Mimo.ň napsal:

    My auto nikdy neměli. Táta se realizoval jinak… (dík článkům na Mimoni víš, jak :-D)… Přesto jsem se v „tráboši“ párkrát svezla (měla ho starší ségra) a souhlasím, nad bakelit není a nebylo. 🙂 Tak, jak švagr dokázal vybírat zatáčky, se nevidělo ani v San Marinu na F1.

  2. Desperádo napsal:

    Sentiment je přítomen, jako dítě jsem byl v Trabantu převážen sem a tam a dodnes na něj nedám dopustit, i když v běžném provozu ho vidím tak jednou dvakrát do roka a někdy ani to ne.

  3. 747 napsal:

    Jednou mě v tomto „voze“ svezl kamarád, který jej měl půjčený od bratra páč vlastní auto měl zrovna v servisu. Mňo, uznávám, že to byl zážitek vskutku jedinečný. :mrgreen:

  4. K. napsal:

    Dědeček našich kamarádů měl kombíka a vozil nás s ním na koupání, celkem 6 dětí. Vždycky jsme se zhádali, kdo pojede v kufru. 🙂 a jak to pěkně házelo v serpentinách kolem Kokořínského hradu, nic pro slabší žaludky.
    Mimochodem, překvapuje mě, že tam nějaké bezpečnostní pásy byly. 😉

  5. Romana napsal:

    Jednou – jednou! – jsem si ho stopla do Slušovic. Moje rozměry znáš, jak to řvalo nebo ty jiné parametry si nepamatuju, celou cestu jsem se soustředila na jedinou věc, a to abych si nevyrazila zuby kolenama, protože jsem je měla těsně pod bradou.

  6. Teress napsal:

    No jo, tehdy nebylo moc na výběr, ale ta cesta na ty dovolený musela trvat teda pěkně dlouho:)

  7. Petr napsal:

    Nostalgie… Dnes nebude můj komentář v tradičně žertovném stylu, ale spíš jako poděkování za připomínku.
    Tohle bylo moje první auto. Trabant 601 S a navíc v zelené barvě. Absolutní klasika. Vlastnil jsem ho od 17 let, protože jsem ho bohužel zdědil, ale to je jiná kapitola. Vůz to byl super.
    Ani dnes, po více než dvaceti letech, zlenivělý koženými potahy a šesti i osmiválci pod kapotou na něj nedám dopustit.
    Díky za hezkou připomínku.

  8. kejtyna napsal:

    A my měli doma dvě „kachy“ od Citroenu. Musím říct, že jsem se fakt styděla, ale táta je zbožňuje. Má doma i jeho model :D.

  9. SSW napsal:

    moj dedko jedneho mal a do mojej puberty som sa na inom osobaku neviezla – potom nasi kupili skodu 105 😀 cista nostalgia!

Zanechat Odpověď

