Neobyčejná poetika toalet aneb O kultuře národa…

SNMEK%~1Národní kultura podle jedné definice
představuje vnitřní přesvědčení, systém hodnot, postojů a názorů, které jsou specifické pro danou zemi či skupinu obyvatel, a projevují se společnými znaky v jednání jednotlivců.

Kulturu národa prý můžeme poznat z toho, jak se jeho příslušníci chovají k potřebným, ke zvířatům nebo k sobě navzájem. Karel Čapek byl toho názoru, že hodně o kultuře lze vyčíst z hrobů, a T. G. Masaryk údajně prohlásil, že kultura národa se pozná podle hřbitova a záchoda.

Podle mě je záchod skvělým místem pro vzdělávání. Často zde totiž naleznu výkřiky lidové tvořivosti (většinou přilepené izolepou zevnitř na dveřích), které jsem začala dokumentovat. Dnes nabízím tři z nich.  A přidávám praktickou radu: pokud chcete fotit cedulku v kabince veřejných záchodků, počkejte, až budou vedlejší prostory zcela prázdné. Ty pohledy okolí, když po focení onu místnost opustíte, fakt nestojí za to…

Záchod2.DSC_0466Číslo 1 (vzdělávací):

Blízké spojení slova dámy a štětky mi přijde nesmírně poetické. Též další ušlechtilý text, odkazující právě na kulturu národa, není úplně k zahození…

.

Záchod1.DSC_0466Číslo 2 (apelující):

Záměr pisatele (v tomto případě zřejmě uklizečky) je jasný. Text evidentně neprošel jazykovou korekturou…

.

27022013123

Číslo 3 (lidový):

Od srdce, stručně a jasně. Útlocitnější dámy autorovi/ce prominou jadrné vyjádření. Asi mu/jí malinko povolily nervy…

PS: Milujete také lidovou tvořivost?

Příspěvek byl publikován v rubrice JEN TAK se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

24 reakcí na Neobyčejná poetika toalet aneb O kultuře národa…

  1. No to je skvělý 😀 sbírat hlášky ze záchodů je výbornej nápad 😀

  2. Ludmila napsal:

    Perfektní koníček 🙂 Taky jsem kdysi kdesi potkala básničku typu :
    Dobrý den, vítáme Vás,
    posaďte se u nás,
    až si posloužíte,
    tak se podívejte,
    zůstalo-li čisto po Vás …

    Bohužel už si to přesně nepamatuju 😉

  3. oldwomen napsal:

    „Pánové, štětka není jenom na holení“, četla jsem na jednom venkovském nádraží…

  4. vimneok napsal:

    super nápad 😀 třeba ti časem pošlu pár ze severu… i když počítám, že tam to bude všechno naprosto korektní genderově i jazykově… 😀

  5. Mimo.ň napsal:

    Super článek! Ad nápisy – mám jich taky pár – vzhledem ke své úchylce na nápisy obecně tohle nemůžu nechat jen tak ležet (viset) .-) 🙂

  6. kejtyna napsal:

    Ten lidový je fakt bomba! Já jsem jenom viděla na střední škole, že toaletní papír se doplňuje v pondělí a středu. Taky dobrý :D.

  7. 747 napsal:

    Skvělá toaletní inspekce! 😆

  8. dobrotka napsal:

    Osobně miluji vzkazy na záchodcích základních a středních škol. Jsem už pár let mimo, tak tam mám přístup pouze o volebních kláních, ale kdo neviděl, neuvěří. Nevím, jak je možné, že u nás na gymplu tento druh lidové tvořivosti moc nekvetl, ale teď je to hotová poezie. Letos jsem ukořistila nápis: Moučková, miluju Tě jako moučného červa.

  9. Ann napsal:

    Haha, tak to mě vážně pobavilo 😀 Osobně razím názor, že lidová tvořivost „odsaď podsaď, tedy nesmí se to přehánět. Kolikrát to pak už není lidová tvořivost, ale lidový sprostota. Ve škole skoro v každé kabince nalepenou na dveřích nějakou básničku. Většinou tématickou. Nejčastější je „Hovno“ od Vrchlického. To mi třeba přijde geniální.

  10. ladyesik napsal:

    Mně se líbí záchodky, které jsou popsané samotnými lidmi. Jak kde, samozřejmě, ale taková moudra 😀

Zanechat Odpověď

