O šnekovi a komínu aneb Úplně jiný úhel pohledu…

snekMá známá si koupila drahý kalendář  a chtěla mi ho ukázat. Nadšeně vykládala o tom, že si určité obrázky nechá zarámovat, neboť jsou úžasné. Bohužel, mezi spoustu  mých chyb patří i naprostá neschopnost porozumět abstraktnímu umění. Když má být na obraze matka s dítětem, jsem ráda, když tam skutečně je a má jednoznačně obličej i všechny končetiny. Změti čar, geometrických obrazců a barevných skvrn prostě nerozumím.

„Tak tohle je ono“, řekla známá a začala listovat kalendářem. První obrázek jsem v duchu definovala jako UFO, které přistálo v poušti. „No, to je ale hezké,“ prohlásila jsem nepřesvědčivě. Druhý obrázek jsem byla ochotna tolerovat. „Ha, to poznám,“ vykřikla jsem. „To je rozkvetlá louka!“ Známá se na mě zkoumavě zadívala. Pak otočila list a celá se rozzářila: „A teď pozor! Tenhle obraz je můj  favorit. Je nádherný a pověsím si ho do ložnice!“

46a54b572c_70150256_o2Ve své omezenosti jsem uviděla rozčleněnou zelenou plochu,  na níž byly rozmístěny červené praporky a v dolním rohu bylo masívní červené „cosi“ a lezl po tom šnek. „No, není to úžasné?“ jásala známá.  Ta barevná kompozice, ta síla, co vyzařuje a ten  pocit uklidnění… Co  tomu říkáš?“ „No, já nevím“, řekla  jsem já.  „Vidím prostě… tovární komín,  zahrabaný v lyžařské sjezdovce a šneka, kterého jediného chápu. I když, šnek na komínu…“ Známá  si  jen povzdechla a zavřela kalendář.

Když jsem ji opět navštívila, zjistila jsem, že obraz v ložnici nevisí. Chtěla jsem vědět proč. „No, víš, po našem rozhovoru už v  tom obrázku vidím vždycky jenom komín na sjezdovce a nic jiného“, odvětila známá a už nikdy se se mnou nebavila na téma výtvarné umění.

Co se dá dělat, kvůli mému názoru utrpělo estetično jedné domácnosti. Ale já to myslela opravdu dobře. Měla jsem prostě jenom jiný úhel pohledu…

Foto 1: achatina-web.estranky.cz
Foto2: praga-magica.blog.cz
 
Příspěvek byl publikován v rubrice JEN TAK se štítky , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

25 reakcí na O šnekovi a komínu aneb Úplně jiný úhel pohledu…

  1. tutto bene napsal:

    USB jestli Tě to uklidní, tak pro mě je silně abstraktní i většina básní, natož obrazů. Ve výkladu se vždycky seknu.

  2. Chantal Prym napsal:

    Slimáčik-máčik 🙂 Takým fľakatým obrazom ani ja nerozumiem, ale niektoré moderné umenie sa mi páči.

  3. Petr napsal:

    Pamatujte si důležité pravidlo. Čím je obraz hnusnější, nesrozumitelnější a rozmazanější, tím je i dražší.
    Když nad tím tak přemýšlým, měl bych najít své obrázky ze základní školy a nadělat majlant. Ale možná že zde platí ta druhá poučka. O tom, že výjimka potvrzuje pravidlo.

    • Canan Pamuk napsal:

      To je přece strašné a nespravedlivé zjednodušení. Abstrakce zobrazuje to, co co autor cítí, ne vidí. Ty svoje sny, pocity vidíš jako jasné obrázky, zcela jasné obrázky? Vypadají jako BMW X6, Chanel No.5 nebo dům 4.30 od G-servisu? Já svoje pocity vnímám jako barvy, polohy, teploty…a nedokážu je nakreslit, vyjádřit obrazem, hudbou nebo textem. A obdivuju toho, kdo to umí. Nebo se aspoň pokouší. Abstrakce není zachycení reality, na to stačí laciný olympus; abstrakce je nečí názor, projev, vyjádření. A jeho autor si nikdy nezaslouží, aby se mu za to, že chce něco říct, vysmíval někdo, kdo nechce naslouchat, není schopný pochopit. Je to stejné, jako smát se Číňanovi za to, že mluví čínsky (a já nerozumím).
      Klidně si dokážu představit, že moje příjemné pocity z posledních dovolených se mi promítnou do obrázku šneka (ketrý mi lezl po dece na Sicílii) a továrního komínu fabriky na rybí konzevy (který jsem viděla z okna hotelu na Bali) a rudé barvy západu slunce nad Kriváněm. Já to neumím vyjádřit; ale obdivuju lidi, kteří to dokážou a spíš, než bych se jim smála, snažím se je pochopit. A oceňuju i to, že dokážou svoje emoce, vnitřní pocity, předhodit cynickému lidstvu. Myslím, že výsměch není na místě. Ironie USB ano, to je fajn, to je nadsázka a legrace, otevření diskuse; ale to, že ty něčemu nerozumíš a nechápeš to, neznamená, že je to hnusné.
      Btw: jestli dojde na hledání materiálů ze základní školy, doporučuju spíš sešity z češtiny.

      • Petr napsal:

        Obávám se dvou věcí.
        Jednak toho, že sešity z češtiny nepotřebuji a pokud ano, budu rád za každou dobře míněnou radu, ovšem nebude-li se týkat onoho přemýšlení v mém příspěvku, protože, jak známo, překlep v diskuzi není možné opravit.
        No a k tomu hlavnímu. Domníval jsem se, že již má účast v místních diskuzích prokázala, že jí za všech okolností pojímám jako hru, zábavu a lehkou ironii. Právě proto mám rád tento blog. Pro jeho hravost a ironii. Není tu třeba přemýšlet nad politikou a nebo podobnými problémy a člověk si tu odpočine. To, že to nevíte je mi sice líto, ale zároveň i jedno. Můj problém to není.

        A ty sešity najdu, protože jsou u nich založeny ty hnusný a rozmazaný obrázky. 😉

        • Canan Pamuk napsal:

          Zase! To je jak naschvál, furt ty překlepy! Přece jen zkuste tu češtinu najít…ehm…vlastně strojopis, že.

          • Petr napsal:

            Jejej a kdepak je?

            • Canan Pamuk napsal:

              Najít sešity!

              • Petr napsal:

                A kdepak tam ten překlep je? Přiznejte si, že neumíte poznat legraci. A pak, šup šup, obdivovat mazanice. 😉
                (Extra pro Vás – bazinga)

              • Canan Pamuk napsal:

                To je zvláštní, jak muže s TAK VYTŘÍBENÝM smyslem pro humor a nadhledem dokáže rozladit vlastní chybka, kterou nemůže najít…pardon, překlep.

              • Petr napsal:

                No, když tam není… Ukážete mi jí? Ale ono to asi nejde, že?
                Víte, vytříbený smysl pro humor možná mám a možná nemám. Pokud ale někdo tvrdí něco, co je možné jednoduše ověřit pouhým pohledem a neukáže na to, jen to dokola mele, tak jsem netolerantní.
                S tím nenaděláte jednoduše nic.

              • Canan Pamuk napsal:

                Ale vašemu pohledu to nejde a nejde, hmm? Poproste o pomoc nějakou autoritu, třeba kolegyni, nadřízenou, manželku…pomůže vám hledat. Kdo jsem já, abych opravovala dospělému muži školácké chyby?

              • Martina napsal:

                Canan Pamuk, vy jste tedy arogantní… Vaše komentáře mi úplně zkazily milé počtení.

          • Canan Pamuk napsal:

            Pardon! PŘEKLEP, samozřejmě, ne chybu. Zase jsem udělala překlep, celé slovo! Musím si na to dávat pozor.

      • Však to taky říkám – jde o úhel pohledu…

  4. mfrohlichova napsal:

    Já maluju, čas od času i abstraktně. Beru to jako odpočinek a hraní si s barvami…. A Tvůj úhel pohledu mi vůbec nevadí – naopak mi připadá vtipný a realistický…Nejsem člověk, který rád teoretizuje o umění a snaží se najít v obrazech, to co tam není…a mezi námi ono tam často nic není :)…Mám ráda abstrakce, které na mě působí barvami….ale mě jen tak někdo nacákanou barvou na plátno neopije. Nevěřím „malířům“, kteří tvoří pouze abstraktně – možná kopu do vlastních řad…ale je to můj úhel pohledu a každý můžeme a měli bychom mít ten svůj..:-)

  5. kejtyna napsal:

    Obrazům bohužel taky vůbec nerozumím, ale docela mě dostává, jak se pro to dokáže tvoje známá nadchnout :).

Zanechat Odpověď

