Trpíte fobiemi? Já jo…

K svátku jsem dostala knížku Richarda Waterse Fobie odhalené a vysvětlené. Byl to skvělý dárek! Trpím totiž celou řadou lehkých fobií a neuróz a (stejně jako nejslavnější neurotik Woody Allen) se tím nijak netajím. Myslela jsem, že mám veškeré své strachy dobře zmapované. Ó, jak hluboce jsem se mýlila…

Při četbě „Fobií“  jsem si vzpomněla na postavu Jeroma z knihy Tři muži ve člunu, o psu nemluvě. To vám takhle mladý Jerome zašel do Britského muzea, zapátrat v lékařských knihách, jak se léčí senná rýma, o které se domníval, že ji má.  Pak se však začetl… A odhalil, že má Brightovu nemoc, agorafobii, choleru, dnu, atd… Jedinou chorobou, kterou po prostudování příznaků netrpěl, byla horečka omladnic, což se ho však nemile dotklo, protože – koneckonců – když už měl všechno, tak proč ne ty omladnice! No, dopadla jsem skoro stejně…

O tom, že trpím mimo jiné arachnofobií (strach z pavouků), ofidiofobií (strach z hadů), brontofobií (strach z bouřky a hromu), iatrofobií (strach z lékařů obecně) a odontofobií (strach z bolesti zubů a ze zubaře), jsem věděla. Objevila jsem však fobie zcela nové, které mě prokazatelně dlouhodobě sužují. Pokud nevěřícně zírám na svůj finanční účet, propadám numerofobii (strach z čísel), dívám-li se do zrcadla, zmocňuje se mě rytifobie (strach z vrásek), ve frontě na poště se dostavuje makrofobie (hrůza z dlouhého čekání) a jednou týdně před lekcí angličtiny se dostavuje silná xenoglosofobie (strach z učení se cizím jazykům). Z nějakého důvodu mám i naprosto nevyslovitelnou paraskavedekatriafobii, což je děs z pátku třináctého.

Zjistila jsem také, že řadu mých fobií překvapivě iniciuje požití určitého množství alkoholu. Tehdy u mne propukne astenofobie (strach z únavy), odynofobie (strach z bolesti), ligyrofobie (strach z hluku), diplofobie (strach z dvojitého vidění) a někdy i ambulofobie (strach z chůze).

Nakonec, porovnám-li to s Jeromem, který neměl pouze horečku omladnic, dopadla jsem o něco lépe. Odhalila jsem totiž hned dvě fobie, které se mi prokazatelně vyhýbají. Jde o levofobii (strach z objektů po levé straně těla) a dextrofobii (strach z objektů po pravici). Odjakživa si totiž pletu pravou a levou ruku…

Příspěvek byl publikován v rubrice LEHCE KULTURNĚ se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

8 reakcí na Trpíte fobiemi? Já jo…

  1. Těžkou hypochondrií trpím bohužel taky. Jinak z ostatních vyjmenovaných už se hlásím jen ke strachu z bouřky 😉

  2. dobrotka napsal:

    Óoo, děkuji za tento článek. Až doteď jsem si myslela, že když ve mně pohled na stav účtu mimo výplatní termín vzbuzuje lehkou nevolnost (týden po výplatě) až těžký třes (týden před výplatou), je to jen slabá nátura. A ona to je fobie. Jak milé. A úžasně odborné. V pátek to zkusím vytáhnout na partnera, třeba mi v rámci léčby něco na účet pošle.

  3. ladyesik napsal:

    V Tři muži ve člunu jsem se dostala jen tak za tu pasáž s nemocemi, která mě taky pobavila 😀 A tento článek též, fobie může být na vše. Sice mi vadí minimum věcí, o kterých jsem se tu dočetla, ale něco bych si tam určitě taky našla.

    • Je tam taky celá řada zajímavých fobií, které bych doporučovala všem mužům: např. kaligynefobie (strach z krásných žen), nebo kypridofobie (strach z prostitutek a pohlavních nemocí.) S tím by se mohli už narodit, ale nevím, jak toho docílit. Třeba bude časem něco jako fobické očkování…

Zanechat Odpověď

